Tuesday, March 17, 2009

TERSEBUTLAH KISAH.....

Tersebutlah Kisah...

Pada satu masa dahulu, lama dahulu di sebuah negeri bersemayam seorang Raja yang adil dan budiman, Adapun Raja ini mempunyai seorang Puteri yang amat jelita dan baik tingkahlaku. Ramailah putera putera Raja dan pembesar Negeri ingin menyunting puteri ini tetapi paduka ayahandanya ingin mempastikan bakal menantu adalah seorang yang bijaksana yang akan mewarisi pemerintahan negara.

Tersebutlah Kisah...
Raja ini mempunyai hobi yang menarik iaitu memelihara pelbagai jenis haiwan termasuklah lembu, kambing, ayam dan sebagainya. Yang menariknya dalam banyak banyak haiwan ini ada seekor lembu yang ganjil. Lembu ini mempunyai ekor yang sentiasa tercacak. Sesiapapun tidak pernah melihat lembu ini menurunkan ekornya.

Satu hari Raja telah mengisytiharkan bahawa jika ada sesiapa dapat menurunkan ekor lembu itu akan dikahwinkan dengan puteri jelita. Maka dari seluruh duniapun berbondong bondonglah segala pendekar dan pendeta.Segala ilmu dipertunjukkan untuk memaksa lembu ini menurunkan ekornya. 7 hari 7malam tiada seorangpun yang berjaya berbuat demikian.

Kecewa jualah Paduka Raja. Tiba tiba datanglah Si Mamat, tukang Kebun Istana berdatang sembah memohon untuk mencuba nasib. Gegak gempita sekelian yang hadir mentertawakan Tuakang Kebun tersebut.

Maklumlah, alangkan bijak pandai, pendekar handalanpun tiada upaya ini pula tukang kebun rakyat biasa. Tetapi Raja yang budiman tetap membenarkan dan mengekalkan janji jika beliau berjaya kahwinilah Puteri Raja.

Tukang Kebun lantas pergi rapat ke telinga lembu lalu berbisik sesuatu. Serta merta lembu itu menurunkan ekornya sambil menggeletar seluruh tubuhnya. Terkejutlah sekalian hadirin . Kagum dengan keupayaan Tukang Kebun itu.

Dipendekkan cerita, berkahwinlah Tukang Kebun dengan Puteri Raja. Seminggu selepas itu bertanyalah Puteri kepada suami apakah yang dibisikkan di telinga lembu. Sambut suami dengan penuh kasih sayang, “ Kanda kata, kamu nak mampuih ke? Singh ada di belakang kamu.”

Di istana itu ada seorang pekerja Punjab yang ditugaskan khusus untuk menjaga semua lembu. Sejak kecil tiadalah sesiapa yang lain menjaga lembu lembu itu selain Singh tersebut. Barangkali ada agaknya sejarah hitam antara lembu dan Singh tersebut sehingga demikianlah takutnya lembu kepada Singh.

Saudara,

Cerita di atas adalah cerita lama yang turun dari generasi ke generasi Lama dah. Jadi mungkin cerita ini tidak benar tetapi hakikatnya telah ada sesuatu persepsi yang agak luar biasa terhadap Singh.

Jadi apabila ada dua Singh yang buat perkara luar biasa dalam parlimen apa nak dihairankan. Memang begitulah mereka agaknya. Cabar sana , cabar sini. Bila cabaran disambut oleh Pemuda UMNO, kecut segalanya. Minta Polis tingkatkan kawalan. Karpal tu bolehle kita terima perlakuannya. Memang hukum psikologi mengatakan kalau seseorang tu ada kelemahan yang dapat dilihat oleh orang lain (dia dah lumpuh lepas kena tampar dengan Allahyarham Kiai Arshad dulu), dia akan cuba tutup dengan melakukan sesuatu yang pelik dan nampak hebat. Ini biasa bagi orang tua yang uzur macam Karpal.

Ini dah jangkit nyanyuk Karpal kat anak dia Gobind. Saudara pergilah ke parlimen, saudara akan melihat seorang Ahli Parlimen bukan membahaskan dasar atau memperjuangkan hak rakyat tetapi menyalak.

Saudara bayangkan, Najib bentangkan pakej rangsangan 60 billion untuk rakyat, beri peluang dia bahas.Dia tak bahas. Mana dia tahu ekonomi. Dia peguam. Itupun bukan kerana dia minat jadi peguam tapi bapak dia paksa. Dia sebenarnya minat jadi pelakon.Watak jahat. Bila dah tak tahu patutnya diamlah. Ini tidak. Nak cakap juga. Nak tunjuk juga watak jahat. Jadi apa yang dia boleh buat ? Apa lagi hentam Najib. Cipta cerita. Reka fitnah. Biasalah, pelakon. Tapi kita jangan marah. Jangan kecewa.

Cerita di atas memang membuktikan memang ada sejak dahulu kala ada kalangan Gobind ni yang mempunyai perlakuan luar biasa. Tak ramai. Mungkin satu generasi sorang. Generasi sekarang ni diwakili Gobind. Melayu pun ada seorang. Kawan baik Gobind dan Karpal jua.
Fikirkanlah.....maafle kalau penternak jadi abnormal, tapi kalau ahli parlimen rakyat tak boleh terima.

No comments:

Post a Comment